Aukcje samochodowe – w USA to rynek wart 3,2 mld dolarów. A w Polsce?

Aukcje samochodowe najpopularniejsze są w USA. W 2022 r. wartość tego rynku wyniosła ok. 3,2 mld dolarów. A jak wygląda sytuacja w Polsce? Okazuje się, że aukcje również w naszym kraju nie są wykorzystywane wyłącznie przez handlarzy i kolekcjonerów. W Polsce to obecnie bardzo popularne źródło pojazdów dla firm, a także prosty sposób na bezpieczny zakup auta w uczciwej cenie przez każdego.

Aukcje samochodowe nie tylko dla firm

Model aukcyjny, choć ułatwia dostęp do zakupu używanych aut przez internet, w Polsce nie jest jeszcze popularny wśród klientów indywidualnych. Z reguły myślą oni, że aukcje to miejsce dla kolekcjonerów samochodów, którzy mają rozeznanie w atrakcyjności oferowanych modeli. Tymczasem w Polsce działają platformy aukcyjne, do których dostęp jest otwarty dla klientów indywidualnych.

Aukcje samochodowe – co warto zrobić przed licytacją?

Przy wyborze używanego auta najistotniejsze dla kupujących kryteria to stan techniczny i historia pojazdu. Żeby ułatwić ocenę kondycji samochodu osobom nieznającym się na motoryzacji warto wybrać platformę, na której każde wystawiane auto ma raport historii pojazdu i opinię niezależnego rzeczoznawcy o stanie technicznym, wraz z bogatą dokumentacją fotograficzną.

Raporty tego typu dają znacznie więcej informacji niż standardowy opis danych technicznych samochodu. Więcej nawet, niż potencjalny kupujący mógłby uzyskać samodzielnie oglądając auto. Zapoznając się z tymi wszystkimi danymi przez internet, można na spokojnie, bez presji ze strony sprzedającego, zdecydować czy oferta rzeczywiście jest sensowna.

W przeprowadzonym ostatnio w Polsce badaniu prawie 70 proc. ankietowanych oceniło pozytywnie koncept internetowej platformy aukcyjnej. Nie dziwi wobec tego, że na jednym tylko portalu aukcyjnym Polacy wydali w zeszłym roku na samochody używane ponad 260 mln zł.

Aukcje samochodowe to nie ogłoszenia

Tym, co odróżnia aukcję od ogłoszenia motoryzacyjnego, jest określony termin na składanie ofert. Zazwyczaj aukcje internetowe trwają około tygodnia, czasami do kilkunastu dni. Co więcej, sprzedawca musi określić realną, nie wygórowaną cenę sprzedaży, co wynika z tego, że nie można – w przeciwieństwie do portali ogłoszeniowych – wystawiać tego samego auta wiele razy (liczba aukcji jest z góry ściśle ograniczona, nawet do zaledwie dwóch prób). W przypadku serwisów ogłoszeniowych, żyjących z ogłoszeń, same serwisy są zainteresowane tym, by ogłoszeń było jak najwięcej, a te, które są, były wiele razy ponawiane, bo za każdą ponowną ofertę otrzymują zapłatę. W przypadku platform aukcyjnych wystawca również płaci, ale w istocie jest to zapłata za kompletną opinię rzeczoznawcy, co w zasadzie sprowadza się do tego, że sprzedawca nawet nie musi robić własnych zdjęć auta, które chce sprzedać. Kompletny raport o stanie auta przygotuje przedstawiciel platformy aukcyjnej. Warto przy tym pamiętać, że koszty rzeczoznawcy sprzedawca ponosi tylko, gdy faktycznie sprzeda dane auto, czyli zaakceptuje wylicytowaną kwotę.

Aukcje samochodowe – jakie koszty? Na czym zarabia platforma?

Na czym zarabia platforma aukcyjna? Na prowizji od aukcji, którą płaci kupujący. Kwota jest mu znana przed rozpoczęciem przez niego licytowania i zawsze stanowi wartość obliczaną zależnie od zaproponowanej przez niego ceny. Oczywiście płaci tylko zwycięzca aukcji, a nie wszyscy licytujący.

Co więcej, osoby, którym zależy na sprzedaży auta mogą skorzystać z tzw. gwarancji przybicia. Oznacza to, że w momencie wystawienia samochodu na aukcję, godzą się one na to, że auto trafi do zwycięzcy aukcji bez względu na ostatecznie zaproponowaną, najwyższą kwotę. Takie aukcje często rozgrzewają kupujących (kobiety mają w samochodowych zakupach chłodniejszą głowę), bo widząc taką aukcję są oni pewni, że wygrywając aukcję otrzymają auto za wylicytowaną kwotę. W przypadku aukcji bez gwarancji przybicia, sprzedawca ma ograniczony czas (np. dobę) na to, by zaakceptować wylicytowaną kwotę lub odrzucić ofertę. W przypadku odrzucenia sprzedawca musi pamiętać o tym, że nie może wielokrotnie ponawiać wystawiania tego samego auta.

W Polsce rynek aukcyjny dopiero się rozpędza, ale w samym 2022 roku na jednej tylko platformie (przeznaczonej dla firm) wylicytowano ponad 3 tys. pojazdów za kwotę ponad 260 mln zł.

Source: Aukcje samochodowe – w USA to rynek wart 3,2 mld dolarów. A w Polsce?