Strefa czystego transportu w Krakowie. Starym dieslem nie wjedziesz do centrum miasta

Strefa czystego transportu w swoim założeniu ma być miejscem, w którym liczba pojazdów o wysokiej emisyjności jest zredukowana do minimum, co znacząco wpływa na poprawę jakości powietrza. To obszar, do którego mogą wjechać tylko pojazdy spełniające określone wymogi dotyczące emisji spalin. W skrajnych przypadkach dopuszcza wjazd jedynie pojazdów zeroemisyjnych (czyli elektrycznych i wodorowych).

Strefa Czystego Transportu

Od 2018 roku w Polsce powstała jedna strefa (w Krakowie) która i tak została niedługo potem zniesiona. W Polsce do stref czystego transportu mogły wjeżdżać tylko i wyłącznie pojazdy bezemisyjne. Po wejściu w życie nowelizacji Ustawy o elektromobilności  samorządy będą mogły powoływać strefy czystego transportu, w których będą panowały określone przez lokalnych polityków zasady. To oznacza, że oprócz pojazdów na prąd czy wodór i stref czystego transportu będą mogły wjeżdżać pojazdy należące do określonych grup czy spełniające określone wymagania, jak na przykład określony lokalną uchwałą napęd.

Strefa czystego transportu w Krakowie

Najpóźniej 24 grudnia 2022 roku w Krakowie zostanie wyznaczona strefa czystego transportu. Obszar, który zostanie objęty nowymi restrykcjami to centrum miasta wewnątrz tzw. drugiej obwodnicy, czyli nie tylko Stare Miasto i Kazimierz, ale też część Podgórza i Grzegórzek. Jak podał portal KRK News, strefa ma objąć teren między Alejami Trzech Wieszczów, ulicami Konopnickiej, Kamieńskiego, al. Powstańców Śląskich, al. Powstańców Wielkopolskich, Klimeckiego, Herlinga Grudzińskiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Lubomirskiego i Wita Stwosza.

Na ten moment nie wiadomo, jakie pojazdy będą mogły wjechać, a jakie nie, do krakowskiej strefy czystego transportu.  Wydaje się jednak oczywiste, że samorządowcy wykluczą ze stref pojazdy najbardziej zanieczyszczające powietrze. Czyli jakie? Z badań rzeczywistej emisji przeprowadzonych w Krakowie w 2019 roku wynika, że to diesle niespełniające normy Euro 5. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z 2019 roku takich samochodów było w Polsce około 5 milionów.

Source: Strefa czystego transportu w Krakowie. Starym dieslem nie wjedziesz do centrum miasta