Mazda RX-7: dane techniczne, cena – czy warto w nią inwestować?

Czym charakteryzuje się potencjalny pojazd, w który warto zainwestować?

Po pierwsze, prawdopodobieństwo spotkania go na drodze powinno być niskie. Po drugie, musi mieć w sobie coś wyjątkowego, jakiś wyróżniający go element lub historię. Bez wątpienia obydwie te cechy ma Mazda RX-7, która była produkowana w latach 1979-2002. Na przestrzeni tych lat mogliśmy podziwiać trzy generacje tego modelu i z każdą następną generacją model stawał się coraz lepszy i atrakcyjniejszy.

Na przestrzeni 23 lat powstało zaledwie ok. 820 tys. egzemplarzy, co świadczy, że nie jest on pospolitym samochodem, a prawdopodobieństwo spotkania go na drodze jest niskie. W dodatku warto wspomnieć o niechlubnej miłości samochodów Mazdy do rdzy, dlatego można wnioskować, że jakaś część pojazdów została po prostu przez nią zniszczona. Podsumowując, ilość Mazd RX-7 na świecie nie jest duża, zwłaszcza w Europie. Fakt jej mniejszej popularności na starym kontynencie wynika stąd, że Japończycy więcej egzemplarzy sprzedawali w Stanach Zjednoczonych, a w Europie sprzedaż modeli RX-7 często odbywała się później niż w Stanach.

Natomiast odnosząc się do jej wyjątkowości, to bez wątpienia jest nią silnik. Mazda RX-7 była drugim modelem tego koncernu, w której zamontowano silnik Wankla (po raz pierwszy Japończycy zamontowali go w Cosomo Sport). Dlaczego silnik Wankla jest taki wyjątkowy? Już spieszę z odpowiedzią – najprościej rzecz ujmując jego praca różni się od pracy typowych silników, które znajdują się w VW Golfie, Audi A6, Porsche 911 czy Ferrari Italia. W silniku Wankla rotory (tłoki o kształcie trójkąta) obracają się wewnątrz cylindra, a w zwykłym silniku spalinowym tłoki pracują góra-dół. Ponadto jego konstrukcja jest prostsza, ponieważ składa się z mniejszej ilości elementów niż na przykład silnik V8.

Dodatkowo ten silnik był montowany w niewielu modelach – zaledwie w pięciu – pierwszym był niemiecki NSU Spider z 1963 roku, a ostatnim Mazda RX-8. Właściwie to silnik był wykorzystywany tylko przez te dwa koncerny. Dlaczego silnika Wankla nie był wykorzystywany przez innych producentów? Mianowicie ten silnik był bardzo awaryjny. Dopiero Maździe udało się go ujarzmić, aby nie sprawiał aż tyle problemów, dzięki czemu występował on aż w trzech modelach: Cosomo Sport, RX-7 i RX-8.

Mazda RX-7 – dane techniczne

Jak już wspomniałam Japończycy stworzyli trzy generacje Mazdy RX-7. Pierwsza generacja była produkowana w latach 1979-1985. W modelach z lat 1979-1981 znajduje się silnik Wankla o pojemności 1.1 l, który generuje 105 KM. Jednak Japończycy postanowili wzmocnić silnik, przez co silniki z lat 1981-1984 generują 115 KM.

Druga generacja Mazdy RX-7 była produkowana w latach 1985-1991. Nowa generacja zyskała bardziej opływowe i dynamiczne nadwozie oraz mocniejsze silniki niż poprzednia generacja. W drugiej generacji zastosowano silniki o pojemności 1.3 l, który generował 150 KM. Następnie w latach 1987-1989 do silnika dodano turbosprężarkę, dzięki której moc silnika wzrosła do 181 KM. Natomiast w dwóch ostatnich latach produkcji jeszcze raz wzmocniono silnik, dzięki czemu jego moc wynosiła 200 KM.

Ostatnia generacja była produkowana w latach 1992-2002. Nowa odsłona Mazdy RX-7 zyskała całkowicie inny wygląd oraz dużo mocniejsze silniki. Ostre kształty nadwozia zostały zastąpione zaokrąglonymi, co nadało Maździe ponadczasowy wygląd. Z kolei na przestrzeni 10 lat pojawiły się cztery silniki:

  • w latach 1992-2000 – 1.3 Wankel 240 KM
  • w latach 1994-2000 – 1.3 Wankel 255 KM
  • w latach 2000-2002 – 1.3 Wankel 265 KM
  • w latach 2000-2002 – 1.4 Wankel 280 KM

Którą Mazdę RX-7 kupić?

Kwestia wyboru zależy od naszego budżetu, ponieważ wartość pierwszej i drugiej generacji podaje się w dziesiątkach tysięcy złotych. Natomiast wartość ostatniej generacji wynosi ponad 100 tys. złotych. Jeżeli mamy taką możliwość, to najlepiej jest wybrać RX-7 trzeciej generacji, ponieważ to jej wartość na przestrzeni lat rośnie. Natomiast wartość pierwszej i drugiej generacji raczej się nie obniża, ale również nie wzrasta. W przypadku trzeciej generacji, jej atrakcyjność polega m.in. na tym, że model tej generacji występował w filmie pt. „Szybcy i wściekli: Tokio Drift”, przez co zdarza się, że fani tej serii filmowej przerabiają RX-7, aby wyglądała jak ta z filmu.

Ile kosztuje Mazda RX-7?

Mazda od zawsze słynie z niskich cen samochodów. Pierwsze modele RX-7 kosztowały od 9 do 13 tys. dolarów. Natomiast w dniu, w którym piszę ten artykuł, czyli 22.02.2022 roku, na polskiej stronie aukcyjnej znajdziemy sprawny model I generacji za ok. 70 tys. złotych. Z kolei model II generacji kosztuje 41 tys. złotych. Natomiast na zagranicznych aukcjach zadbane egzemplarze pierwszej i drugiej generacji kosztują ponad 10 tys. euro. Natomiast najtańsza Mazda RX-7 na polskiej stronie kosztuje 145 tys. złotych, a najdroższa 769 tys. złotych. Z kolei na zagranicznych aukcjach III generacja RX-7 kosztuje od 40 tys. do 169 tys. euro.

Bez wątpienia Mazda RX-7 jest idealną kandydatką na ulokowanie kapitału. Jej cena na pewno nie będzie spadać przez najbliższe lata, a wręcz przeciwnie ceny zadbanych egzemplarzy będą rosły – zwłaszcza modeli III generacji. Natomiast przyszłość I i II generacji RX-7 nie jest pewna, ale może za kilka lat sytuacja się odwróci i to one będą najdroższe.

Source: Mazda RX-7: dane techniczne, cena – czy warto w nią inwestować?