Spis treści:
Parlament Europejski przegłosował w środę datę zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 roku. Zgodnie z zapisem uchwały, od tego roku na terenie Unii Europejskiej będzie można sprzedawać wyłącznie samochody nie wytwarzające emisji miejscowej, czyli modele z napędem elektrycznym lub wodorowym.
Polska musi się przygotować na planowany zakaz rejestracji samochodów spalinowych, bo twarde dane niestety nie napawają optymizmem.
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce
Według danych z końca maja 2022 roku w Polsce było zarejestrowane łącznie 48 675 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.
Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, po polskich drogach jeździło 46 676 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48% (22 476 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (52%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles). Z kolei park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1999 szt. Powoli rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec maja składała się z 13 822 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 753 szt.
Liczba stacji ładowania w Polsce
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec maja 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2190 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 253 punkty). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 24 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (36 punktów).
Source: Czy Polska jest gotowa na zakaz sprzedaży samochodów spalinowych? Dane nie napawają optymizmem