Wzrost liczby aut z zieloną tablicą na polskich drogach i czas wakacyjnych podróży będą ważnym testem wydajności dla infrastruktury ładowania w Polsce.
Według Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA, na koniec marca 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 45 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym, a w całym pierwszym kwartale tego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 5700 sztuk. Na dane z drugiego kwartału należy jeszcze poczekać, ale przekroczenie bariery 50 tysięcy EV w Polsce jest realne.
Z danych GreenWay Polska wynika, że w sezonie letnim padają rekordy pod względem liczby kierowców korzystających z usług ładowania aut i użytej przez nich energii. Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska, wyznał:
W ubiegłym roku tylko w lipcu kierowcy pobrali z naszych ładowarek trzy razy więcej energii, niż w ciągu sześciu miesięcy rok wcześniej. W tym roku, przy zbliżającym się do wykładniczego tempie przyrostu liczby EV, spodziewamy się skokowego wzrostu zapotrzebowania na usługę ładowania, w szczególności w czasie wakacji.
Czy jadąc samochodem elektrycznym na wakacje bez problemu naładujemy go, podróżując np. nad morze czy w góry?
Stacje ładowania w Polsce
Pod koniec maja 2022 roku w Polsce funkcjonowało 2190 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4 253 punkty). 29% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Z każdym dniem jest ich jednak coraz więcej.
Od 2017 roku publiczna infrastruktura ładowania GreenWay rośnie w tempie około 6 nowych stacji ładowania miesięcznie, a od początku tego roku do końca maja spółka włączyła do sieci 48 nowych stacji. GreenWay zapewnia, że w najbliższych tygodniach uruchomi 20 kolejnych urządzeń. Jest więc spora szansa na to, że po wakacjach największa w Polsce sieć ładowania będzie już liczyła ponad 400 ogólnodostępnych stacji.
Większa moc stacji ładowania
Podczas podróży dla kierowcy i jego pasażerów niezwykle istotny jest czas, jaki spędzają ładując samochód w trasie. Tu kluczową rolę odgrywa moc ładowarki. Równolegle do rozbudowy sieci, GreenWay zajmuje się więc podnoszeniem mocy stacji w najbardziej uczęszczanych przez podróżnych lokalizacjach, a także wymianą urządzeń, które się nie sprawdziły, na bardziej niezawodne.
Do końca lata tego roku kierowcy uzupełnią energię nowymi ładowarkami o mocy 150 kW lokalizacjach, gdzie dotąd funkcjonowały starsze i słabsze urządzenia:
- Gryf Szczecin
- Revia Park Zamość
- Galeria Solna Inowrocław
- Kaufland Wrocław III
- Kaufland Elbląg
- Skanska S.A. Wrocław
- MZK Koszalin
- Restauracja Stare Jabłonki
- Kaufland Rzeszów
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku spółka zwiększyła moc około czterdziestu stacji ładowania z 40 kW do 50 kW. Obecnie, w celu poprawy jakości usług, GreenWay prowadzi wymianę 14 ultraszybkich ładowarek producenta EVBox na urządzenia marki Delta. W przypadku pięciu lokalizacji przebudowa już trwa, a uruchomienie nowych ładowarek o mocy do 200 kW zaplanowane jest na koniec lipca w następujących lokalizacjach:
- MOP Malankowo kier. Toruń
- MOP Malankowo kier. Gdańsk
- Hotel Dwór Sójki Kutno
- Stacja Paliw Orlen Łyszkowice
- Citronex Zgorzelec
W przypadku dwóch lokalizacji, prace rozpoczną się w lipcu i potrwają do końca września. W tych miejscach, w okresie lipiec-wrzesień, kierowcy mogą się spodziewać utrudnień z korzystania z usług ładowania:
- BP Niepruszewo
- BP Strzelce Opolskie
W lutym tego roku GreenWay informował o otrzymaniu 85 milionów EUR na inwestycje w rozwój firmy i sieci stacji ładowania. Pozyskany kapitał spółka przeznacza na rozbudowę sieci stacji ładowania i rozwój potencjału technologicznego, które maja się przyczynić do dalszej poprawy jakości świadczonych usług.
Źródło informacji: GreenWay, opracowanie własne
Source: Wyjazd samochodem elektrycznym na wakacje? Ładowanie auta może być wyzwaniem