Omega 1 – rewolucyjny silnik spalinowy bez wad?

Silnik spalinowy Omega 1 to nowatorska konstrukcja opracowana przez amerykańską firmę Astron Aerospace. Ma niewielkie rozmiary, jest lekki, a do tego mocny. Na pierwszy rzut oka nie ma wad. Czy tak będzie wyglądać przyszłość motoryzacji?

W branży motoryzacyjnej trwa elektryczna rewolucja, a tymczasem amerykańska firma postawiła na konstrukcję zasilaną paliwem. Omega 1 to rewolucyjny projekt wykorzystujący koncepcję sprężania i spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Z tą różnicą, że w tym silniku odbywa się to w zupełnie inny sposób. Nie ma tutaj tradycyjnych tłoków pracujących w trybie posuwisto-zwrotnym. Zamiast tego są komory i wirujące elementy, które nawiązują do konstrukcji opracowanej przez Felxa Wankla.

Projekt inżynierów Astron Aerospace miał jak dotąd tylko wirtualną premierę, ale na jednym z filmów tłumaczących zasadę działania można go nie tylko zobaczyć, ale również usłyszeć. Silnik nie brzmi jak rasowe V8 i przypomina raczej jednotłokowe silniki z początków motoryzacji.

Waży tylko 16 kg, wytwarza 160 KM mocy

Konstruktorzy podają, że silnik waży zaledwie 16 kg, a do tego wytwarza maksymalną moc 160 KM. Maksymalny moment obrotowy to 230 Nm. Jak na tak niewielką konstrukcję brzmi naprawdę dobrze. Najważniejszą przewagą silnika jest modułowość. To oznacza, że można go łączyć z kolejnymi jednostkami i w ten sposób multiplikować parametry.

Silnik Omega 1

Wolne obroty w przypadku silnika Omega 1 to okolice 1000 obr./min., a jego maksimum to nawet 25 000 obr./min. Producent nie podaje krzywej mocy i momentu obrotowego, ale wydaje się, że przy takiej rozpiętości będzie można zrezygnować z klasycznej skrzyni biegów lub znacznie ograniczyć liczbę przełożeń.

Kolejny plus silnika Omega 1 to możliwość zasilania różnym rodzajem paliw oraz niska emisja szkodliwych tlenków azotu. Producent nie podaje jakie paliwo pozwala na to. Być może jednostkę będzie można zasilać wodorem lub gazem ziemnym.

Omega 1 – budowa i działanie

Silnik Omega 1 składa się z trzech części. Pierwsza odpowiada za kompresję powietrza i składa się z dwóch wirujących elementów synchronizowanych przez koła zębate. Druga część to komora, w której sprężone powietrze miesza się z wtryskanym pod ciśnieniem paliwem. Trzecia część jest odbiciem lustrzanym pierwszej – zawiera dwa połączone zębatką wirniki. To właśnie tam następuje zapłon, który napędza ruch obrotowy wirników. Spaliny są wytłaczane na zewnątrz.

Jak wygląda cały proces w praktyce możecie zobaczyć na komputerowej animacji.

Source: Omega 1 – rewolucyjny silnik spalinowy bez wad?