Porsche chce ocalić silniki spalinowe. W tym celu buduje fabrykę na końcu świata

Paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) to szansa na przetrwanie tradycyjnych silników benzynowych. E-paliwa mogłyby rozwiązać narastający problem emisji CO2.

Do wyprodukowania e-benzyny potrzeba trzech składników: wody, dwutlenku węgla i energii. Z wody, poprzez proces hydrolizy, uzyskuje się wodór i tlen. Wodór w połączeniu z dwutlenkiem węgla tworzy metanol, z którego powstaje e-benzyna o właściwościach podobnych do bezołowiowej znanej ze stacji.

Porsche razem z szerokim gronem firm z branży energetycznej (m. in. Siemens Energy, AME, Enel i ENAP) rozpoczęło właśnie budowę fabryki e-paliw o nazwie Haru Oni w Chile. Na razie zakład z jedną turbiną wiatrową wygląda dość skromnie, ale plany są ambitne.

Fabryka Haru Oni w Chile

Fabryka Haru Oni w Chile, fot. materiały prasowe / Porsche

W fazie pilotażowej, już w 2022 roku, ma powstać około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 roku i ok. 550 milionów dwa lata później.

Porsche przekonuje, że e-paliwa gwarantują wyższe parametry silnika i w całkowitym rozrachunku (wliczając produkcję i dystrybucję) są o 90% bardziej ekologiczna. Fabryka Haru Oni wykorzystuje do tego wyłącznie energię wiatrową oraz technologię pozyskiwania dwutlenku węgla bezpośrednio z powietrza, dzięki czemu bilans jest jeszcze lepszy.

Porsche, będące inicjatorem tego projektu, początkowo będzie wykorzystywało uzyskane paliwo w swoim programie wyścigowym. Nowa benzyna ma jednak szybko trafić na rynek komercyjny.

Source: Porsche chce ocalić silniki spalinowe. W tym celu buduje fabrykę na końcu świata