Używany samochód elektryczny się opłaca? Cena idzie w dół, ale przebieg w górę

Stale rosnąca inflacja zaczyna przyzwyczajać konsumentów do wyższych cen, które zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Okazuje się jednak, że istnieje na rynku nisza, która zanotowała dużą obniżkę cen. Według ekspertów AAA AUTO mediana ceny samochodów elektrycznych na rynku wtórnym zmniejszyła się aż o 45% od maja 2019 roku. Jednocześnie, w tym czasie oferta używanych aut na prąd wzrosła o 1451% i jest najszybciej powiększającą się wśród wszystkich oferowanych typów silników na wtórnym rynku. 

Dane wskazują, że w maju 2019 roku mediana ceny aut elektrycznych na wtórnym rynku była bardzo wysoka i wynosiła 185 000 złotych. Za taką kwotę można było kupić samochód, którego mediana wieku wynosiła 2 lata, a mediana przebiegu 36 000 kilometrów. Do maja 2022 roku sytuacja uległa dużej zmianie, ponieważ mediana ceny auta elektrycznego spadła do 102 400 złotych. Przy tym nieznacznie wzrosły: mediana wieku – do 4 lat oraz mediana przebiegu – do 41 000 kilometrów. 

Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce, w maju 2022 roku:

Model  Mediana ceny (PLN) Mediana wieku (lata) Mediana przebiegu (kilometry)
Nissan Leaf 61 900 6,7 77 451
Tesla Model S 219 900 5,4 112 500
Renault Zoe 67 000 4,8 37 000
BMW i3 105 000 5,0 49 800
Audi e-tron 387 125 0,8 7 500

Podaż używanych samochodów elektrycznych jest jednak nadal stosunkowo niewielka i prawdopodobnie utrzyma się przez kilka lat, dopóki pierwsi właściciele, w tym przede wszystkim floty, nie sprzedadzą swoich aut. Drugi element, który może wpłynąć na wzrost tego segmentu rynku, to zapowiedzi polskiego rządu, które jeśli wejdą w życie spowodują, że kupujący zaczną przygotowywać się na spodziewane zakazy lub zwiększone opłaty od samochodów spalinowych.

Source: Używany samochód elektryczny się opłaca? Cena idzie w dół, ale przebieg w górę