Rozbudowa autostrady A4 na odcinku 60 kilometrów. Poznaliśmy szczegóły

Spis treści

Dlaczego rozbudowa autostrady A4 jest konieczna?

Obecnie jezdnia główna autostrady A4 na odcinku pomiędzy węzłem Katowice Murckowska a węzłem Gliwice Sośnica posiada przekrój 2×3, zmienny miejscowo 2×2 lub 2×4, a od węzła Gliwice Sośnica w stronę Opola 2×2. Ze względu na bardzo duże obciążenie ruchem, gdzie średniodobowy ruch oscyluje od ponad 60 tys. do ponad 100 tys. pojazdów na dobę, istniejący przekrój autostrady jest niewystarczający, a poruszanie się po nim nie gwarantuje oczekiwanej swobody ruchu.

Za rozbudową autostrady przemawia również długi czas eksploatacji oraz osiągniecie warunków brzegowych trwałości zmęczeniowej autostrady A4, czyli jej zużycie. W związku z tym w najbliższej przyszłości konieczne będzie wykonanie remontu nawierzchni. Dlatego zachodzi uzasadniona potrzeba rozbudowy autostrady o dodatkowe pasy.

Rozbudowa autostrady A4 to nie tylko dodatkowe pasy ruchu

Wraz z rozbudową jezdni autostrady o dodatkowe pasy ruchu przebudowie ulegnie 11 węzłów drogowych, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (Łany, Kleszczów, Ostropa, Bojków, Gliwice Sośnica, Zabrze Południe, Ruda Śląska, Chorzów, Katowice Mikołowska, Katowice Francuska, Katowice Murckowska) oraz ponad 150 obiektów inżynieryjnych, z czego większość, bo 119 stanowią wiadukty. W ramach prac rozebrana zostanie również dawna infrastruktura manualnego systemu poboru opłat.

Policja sprawdza opony. Za niewłaściwie dostaniesz nawet 3000 zł mandatu

Ogłoszenie postępowania przetargowego na przygotowanie dokumentacji studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego powinno nastąpić na początku przyszłego roku. Zakończenie etapu przygotowawczego przewidziano do 2028 roku. Realizację inwestycji zaplanowano w systemie Projektu i Buduj na lata 2031-2033.

Wcześniej zostały podpisane programy inwestycji na rozbudowę A4 od Krakowa do Katowic.

Plan rozbudowy autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu

  • Autostrada A4 węzeł Byczyna – węzeł Balice I

Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029, opracowana zostanie dokumentacja projektowa dla przebudowy lub rozbudowy trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.  Obecnie prowadzone są już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ul. Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe.

  • Autostrada A4 węzeł Murckowska – węzeł Byczyna

Prace przygotowawcze rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów. 

Source: Rozbudowa autostrady A4 na odcinku 60 kilometrów. Poznaliśmy szczegóły