Kierowcy na widok znaku D-13 boją się jechać za wolno. A to zupełnie nie o to chodzi

Spis treści

Znak D-13 – przepisy i znaczenie

Kiedyś znak D-13 kierowcy częściej spotykali na polskich drogach, ponieważ budowa autostrad i dróg ekspresowych była dopiero w powijakach. Kierujący zmuszeni byli korzystać w najlepszym razie z jednopasmowych dróg krajowych. Jazda nimi nie należała do wygodnych, a często spotykane ciężarówki, prowokowały do wyprzedzania, ale przy większym ruchu było to zadanie prawie niewykonalne.

Najgorzej było podczas pojazdu pod wzniesienia, kiedy jeden tir potrafił utworzyć niemały zator. Rozwiązaniem takich problemów był znak D-13, a właściwie to organizacja ruchu, o jakiej informował. Zgodnie z nim nasza droga rozwidla się na dwa pasy – prawy oraz lewy z ustalonym limitem prędkości minimalnej. Może on wynosić:

  • 30 km/h
  • 40 km/h
  • 50 km/h
  • 60 km/h

Znaczenie znaku D-13 jest więc proste. Pas prawy przeznaczony jest dla pojazdów wolniejszych, a lewy dla szybszych, które je wyprzedzają. Dokładnie tak jak na każdej drodze dwupasmowej. Dodatkowo ustalana jest prędkość minimalna na pasie lewym aby uniknąć sytuacji, w której dwa powolne pojazdy zaczną się wyprzedzać pod górę. Dodatkowy pas pojawia się tylko na krótkim odcinku i ma pozwolić szybszym pojazdom na bezpieczne wyprzedzenie wolniejszych.

Setki kilometrów dróg szybkiego ruchu tylko w tym roku. Znamy lokalizacje

Ile wynosi mandat za nieprzestrzeganie znaku D-13?

Poruszanie się lewym pasem z prędkością mniejszą, niż wskazana na znaku D-13, grozi mandatem karnym. Nie jest on dotkliwy i wynosi tylko 100 zł i 1 punkt karny. Zawalidroga nie musi więc obawiać się poważnych konsekwencji. Dodajmy, że w takich miejscach nie możemy niestety wyprzedzić go prawym pasem.

Policja lubi czyhać za znakiem D-13

Dlaczego policjanci lubią takie miejsca? Nie polują wbrew pozorom na kierowców, którzy nie stosują się do znaku D-13. Bardziej interesują ich kierowcy, którzy mają wreszcie okazję do wyprzedzenia blokujących ich do tej pory ciężarówek.

Wiele osób w takich miejscach wciska gaz do dechy, ponieważ dodatkowy pas wyznaczony jest zwykle na niedługim odcinku. Kierowcy chcą więc wyprzedzić jak najwięcej ciężarówek, a także dać szansę na zrobienie tego jak największej liczbie innych kierowców. Łatwo wtedy przekroczyć dozwoloną prędkość, a na taryfę ulgową w takiej sytuacji nie ma co liczyć.

Taryfikator mandatów za prędkość w 2023 roku wygląda następująco:

  • do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 pkt. karny
  • 11–15 km/h – mandat 100 zł i 2 pkt. karne
  • 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 pkt. karne
  • 21–25 km/h – mandat 300 zł i 5 pkt. karnych
  • 26–30 km/h – mandat 400 zł i 7 pkt. karnych
  • 31–40 km/h – mandat 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 pkt. karnych
  • 41–50 km/h – mandat 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 pkt. karnych
  • 51–60 km/h – mandat 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 pkt. karnych
  • 61–70 km/h – mandat 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h – mandat 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 pkt. karnych

Source: Kierowcy na widok znaku D-13 boją się jechać za wolno. A to zupełnie nie o to chodzi