Spis treści
- XPENG G9 – luksusowy SUV, który może przebić konkurencję
- XPENG G6 – SUV coupe z lepszą izolacją niż Tesla Y
- XPENG P7 – sportowy sedan z futurystycznym designem
- Który model dla kogo?
XPENG, chiński producent elektrycznych samochodów, właśnie debiutuje w Polsce z trzema modelami: sportowym sedanem P7, SUV-em coupe G6 oraz flagowym SUV-em G9. Każdy z nich łączy futurystyczny design, zaawansowaną technologię i konkurencyjne osiągi – często przewyższając Teslę, Audi czy BMW. Czy XPENG ma szansę podbić polski rynek, oferując więcej za mniej? Sprawdziłam wszystkie trzy modele na torze, porównując je z europejską konkurencją. Oto wnioski!
Przeczytaj też o tym, dlaczego XPENG wybrał Polskę – tu.
XPENG G9 – luksusowy SUV, który może przebić konkurencję
Design i wymiary
XPENG G9 to flagowy SUV marki, który łączy muskularną sylwetkę z eleganckimi detalami. Długość nadwozia wynosi 4937 mm, co czyni je o 12 cm krótszym od Tesli Model X, ale dłuższym o 2 mm od BMW X5. Design G9 to połączenie nowoczesności i funkcjonalności – opływowe linie, panoramiczny dach i ukryte klamki nadają mu nieco futurystyczny wygląd.
Wrażenia z pierwszych jazd trzema modelami Xpeng na poniższym wideo.
Wnętrze: luksus i technologia
Wnętrze G9 to prawdziwa strefa komfortu. Dominują ekrany: 10,2-calowy wyświetlacz kierowcy oraz 15-calowy ekran centralny, który umożliwia odtwarzanie multimediów w trakcie jazdy. Fotele przednie są wentylowane, podgrzewane i oferują funkcję masażu, a pasażer z przodu może skorzystać z podnóżka z masażem – to rzadkość w tej klasie aut.
Dla pasażerów z tyłu również przygotowano fotele z masażem, w tym na podudzia, co jest niespotykane nawet w luksusowych SUV-ach. System audio Dynaudio z 22 głośnikami (moc 2150 W) zapewnia dźwięk na poziomie sali koncertowej – naprawdę świetny. Co ciekawe, G9 ma funkcję Private Mode – dwa głośniki w zagłówkach pozwalają kierowcy słuchać radia lub prowadzić rozmowę telefoniczną, podczas gdy np. dzieci śpią z tyłu.
Technologia i bezpieczeństwo
G9 wyposażono w system XPILOT 4.0, który oferuje funkcje jazdy autonomicznej , w tym zmianę pasa i parkowanie. Auto ma 29 czujników, np. systemy prewencyjne:
- Forward Collision Warning (FCW)
- Autonomous Emergency Braking (AEB)
- Blind Spot Detection (BSD)
Unikalną funkcją jest dozór wideo (podobnie jak w Tesli), który nagrywa 80 sekund przed zdarzeniem wokół auta. Nagranie można udostępnić na telefon.
Osiągi i ładowanie
G9 oferuje dwa warianty napędu:
- RWD (napęd na tylną oś) – 313 KM, 0-100 km/h w 6,4 s
- AWD (napęd na cztery koła) – 551 KM, 0-100 km/h w 3,9 s
Bateria 98 kWh (NCM) zapewnia zasięg do 570 km wg WLTP. Dzięki architekturze 800 V, G9 ładuje się ultraszybko na ładowarce o mocy 350 kW:
- 200 km zasięgu w 5 minut;
- 10-80% w mniej niż 20 minut.
Dane techniczne Xpeng G9 i konkurencja
XPENG G9 stawia czoła takim modelom jak Tesla Model X, Audi e-tron i BMW iX., oferując podobne osiągi i wyposażenie. W Polsce model ten będzie dostępny z 7-letnią gwarancją.
G9 wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem (architektura 800 V), bogatszym wyposażeniem standardowym (m.in. fotele z masażem dla wszystkich pasażerów) oraz lepszą izolacją akustyczną. Tesla Model X ma wprawdzie więcej mocy w wersji Plaid, ale kosztuje znacznie więcej, a Audi e-tron nie dorównuje zasięgiem ani szybkością ładowania.
XPENG G9 wchodzi więc w ostry konkurencyjny pojedynek z czołowymi elektrycznymi SUV-ami premium:
- Audi Q8 e-tron – choć Audi imponuje jakością wykonania i markowym prestiżem, G9 bije je zasięgiem (570 km vs. 487 km) i szybkością ładowania (10-80% w 20 minut vs. 31 minut). XPENG oferuje też bogatsze wyposażenie standardowe, np. fotele z masażami dla wszystkich pasażerów.
- BMW iX – flagowy elektryk BMW ma bardziej awangardowy design i lepsze prowadzenie, ale G9 oferuje większą przestrzeń i np. system audio Dynaudio z 22 głośnikami. Cena jest tu kluczowa – jeśli XPENG utrzyma znaczną różnicę na swoją korzyść, może skusić fanów bawarskiej marki.
- NIO ES8 – inny chiński SUV premium z wymiennymi bateriami. ES8 ma 7 miejsc. G9 ma porównywalną dynamikę – 0,2 sekundy na korzyść G9 (3.9 s do 100 km/h w AWD vs. 4.1 s) i bardziej luksusowe wykończenie wnętrza.
- Voyah Free – kolejny chiński pretendent do konkurów z G9 z trzema ekranami i zawieszeniem pneumatycznym. G9 przewyższa go zasięgiem (570 km vs. 500 km) i ma bardziej dopracowany system multimedialny. Voyah jest jednak tańszy i oferuje ciekawy design.
Parametr | Standard | Long Range | Performance AWD |
---|---|---|---|
Bateria | 78.2 kWh | 98 kWh | 98 kWh |
Moc | 313 KM | 313 KM | 551 KM |
0-100 km/h | 6.4 s | 6.4 s | 3.9 s |
Zasięg (WLTP) | 460 km | 570 km | 520 km |
Ładowanie DC | 260 kW | 300 kW | 350 kW |
XPENG G6 – SUV coupe z lepszą izolacją niż Tesla Y
Design i wymiary
G6 to elektryczny SUV coupe, który jest wyższy od BMW X4, Tesli Y i BYD Seal. Długość nadwozia przekracza konkurentów, oferując więcej przestrzeni. Design łączy sportową elegancję z aerodynamicznymi detalami, takimi jak opadający dach i ukryte klamki.
Wnętrze i komfort
Wnętrze G6 to połączenie minimalizmu i technologii. System multimedialny Xmart OS działa na 14,96-calowym ekranie dotykowym, a kierowca ma do dyspozycji 10,2-calowy wyświetlacz. Fotele są podgrzewane i chłodzone, z podparciem ud i oparcia.
Ciekawostką jest chłodzona ładowarka indukcyjna 50 W dla telefonów. G6 ma też lepszą izolację akustyczną niż Tesla Y – na autostradzie hałas wynosi zaledwie 64 dB (Tesla Y: 67,7 dB).
Osiągi i ładowanie
G6 oferuje dwa pakiety baterii:
- 66 kWh (LFP) – zasięg 435 km WLTP
- 87,5 kWh (NCM) – zasięg 570 km WLTP
Napęd RWD to sportowe wrażenia z jazdy, większa intuicyjność zachowania auta, ale też na płycie poślizgowej większa „zabawa” – tu trzeba panować nad autem mocniej, zwłaszcza, gdy dla szkolenia umiejętności wyłączymy elektroniczne systemy panowania nad trakcją. Wersja AWD oferuje 476 KM i 0-100 km/h w 4 s. Jest znacznie bardziej stabilna na śliskiej powierzchni. Ładowanie z mocą 280 kW pozwala naładować baterię 10-80% w mniej niż 20 minut.
Dane techniczne Xpeng G6 i konkurencja
G6 walczy z Teslą Model Y, Fordem Mustang Mach-E, ewentualnie Kią EV6. Jego największe atuty to lepsza izolacja akustyczna (64 dB vs. 67,7 dB w Tesli Y), szybsze ładowanie (280 kW vs. 250 kW w Model Y) oraz przestronne wnętrze. Ford Mustang Mach-E oferuje sportowe prowadzenie, ale przegrywa zasięgiem.
Ford Mustang Mach-E
- Mach-E oferuje bardziej sportowy charakter jazdy i kultową, rozpoznawalną markę.
- G6 bije go zasięgiem (570 km vs. maks. 500 km) i szybkością ładowania (280 kW vs. 150 kW).
- XPENG ma bogatsze wyposażenie standardowe, np. wentylowane fotele.
Hyundai Ioniq 5
- Koreańczyk zachwyca retro-futurystycznym designem.
- G6 ma lepszą izolację akustyczną (64 dB vs. 67 dB) i większą przestrzeń bagażową.
- Oba auta mają podobne osiągi, XPENG ma nieco bardziej zaawansowany system autonomicznej jazdy.
Kia EV6
- EV6 wyróżnia się świetnym zawieszeniem i jakością wykonania.
- G6 ma większy zasięg w wersji Long Range (570 km vs. 528 km).
- Kia ma lepszą sieć dealerską w Polsce, co może być kluczowe dla wielu kupujących.
Polestar 4
- Konkurent najbardziej „premium” ze świetnym, minimalistycznym skandynawskim designem.
- Polestar oferuje lepsze materiały wykończeniowe.
- G6 jest bardziej praktyczny (większa przestrzeń).
Tesla Model Y
- Model Y ma przewagę w postaci sieci Supercharger i rozpoznawalności marki.
- G6 ma lepsze wygłuszenie (64 dB vs. 67,7 dB) i chłodzoną ładowarkę indukcyjną.
- XPENG ma bardziej luksusowe wnętrze, ale Tesla lepszy system multimedialny.
Wersja | Bateria | Moc | 0-100 km/h | Zasięg | Ładowanie |
---|---|---|---|---|---|
RWD Standard | 66 kWh | 258 KM | 6.6 s | 435 km | 215 kW |
RWD Long Range | 87.5 kWh | 288 KM | 6.2 s | 570 km | 280 kW |
AWD Performance | 87.5 kWh | 478 KM | 4.0 s | 550 km | 260 kW |
XPENG P7 – sportowy sedan z futurystycznym designem
Design i osiągi
P7 to czterodrzwiowy fastback o aerodynamicznej sylwetce. Wersja AWD Performance ma 473 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s. Wariant z napędem RWD oferuje zasięg 576 km WLTP.
Technologia
Na pokładzie Xpenga P7 zastaniemy system XPILOT 3.0, który umożliwia jazdę autonomiczną. Wszelkie aktualizacje systemu są wysyłane OTA (over the air), czyli bezprzewodowo. Wnętrze zdobią ekrany 10,25″ i 14,96″, działające podobnie jak w Tesli lub Fordzie Mustangu Mach-E. System audio klasy premium jest naprawdę świetny.
Dane techniczne Xpeng P7 i konkurencja
P7 mierzy się z Teslą Model 3, BMW i4 i Polestarem 2. Wersja AWD Performance (473 KM, 4,1 s do 100 km/h) dorównuje dynamiką Tesli Model 3 Performance. BMW i4 ma bardziej prestiżową markę, ale słabszy zasięg, a Polestar 2 – choć wybitnie stylowy – nie oferuje tak zaawansowanego systemu autonomicznej jazdy jak XPILOT 3.0.
Tesla Model 3
- Kultowy elektryk z najlepszą infrastrukturą ładowania (Superchargery).
- P7 ma bardziej luksusowe wnętrze (skóra Nappa w standardzie) i lepsze wygłuszenie.
- Tesla ma bardziej responsywny system multimedialny i pełny FSD.
- XPENG kontruje dłuższym zasięgiem (576 km vs. 554 km w LR).
BYD Han
- Chiński konkurent z bateriami LFP.
- Han ma bardziej konserwatywny, limuzynowy design.
- P7 oferuje bardziej sportowe prowadzenie i szybsze ładowanie.
- BYD oferuje 8 lat i 200 000 km gwarancji.
Audi A4 e-tron (2024)
- Niemiecka precyzja i prestiż marki.
- P7 bije A4 osiągami (473 KM vs. ok. 350 KM).
- Audi oferuje lepsze materiały wykończeniowe.
- XPENG ma bardziej futurystyczny design i bogatsze wyposażenie standardowe.
Mercedes-Benz EQE
- Luksusowa limuzyna z fenomenalną aerodynamiką.
- EQE ma lepsze zawieszenie i system MBUX.
- P7 ma podobne osiągi.
- XPENG oferuje gadżety, np. głośniki w zagłówkach.
BMW i4
- Sportowa dynamika i charakterystyczne prowadzenie BMW.
- i4 ma lepszy układ jezdny i wyższą jakość wykonania.
- P7 oferuje większy zasięg (576 km vs. 520 km w eDrive40).
- XPENG ma bardziej awangardowy design.
Hyundai Ioniq 6
- Rewolucyjna aerodynamika (Cx 0,21).
- Ioniq ma lepszą efektywność energetyczną.
- P7 oferuje sportowe osiągi i lepszy system audio.
- Hyundai ma dłuższą gwarancję 8 lat i 160 000 km na baterię.
Polestar 2
- Skandynawski minimalizm i ekologiczne materiały.
- Polestar ma lepsze zawieszenie i jakość wykonania.
- P7 ma większą przestrzeń i ciekawy design.
- XPENG ma bardziej zaawansowany system autonomicznej jazdy.
Wersja | Bateria | Moc | 0-100 km/h | Zasięg | Ładowanie |
---|---|---|---|---|---|
RWD Long Range | 86.2 kWh | 276 KM | 6.7 s | 576 km | 175 kW |
AWD Performance | 86.2 kWh | 473 KM | 4.1 s | 505 km | 175 kW |
Który model dla kogo?
- XPENG G9 – dla wymagających: najdłuższy zasięg (570 km), najbogatsze wyposażenie, ultraszybkie ładowanie (350 kW).
- XPENG G6 – dla rodzin: najlepsza izolacja akustyczna, przestronność, uniwersalne zastosowanie.
- XPENG P7 – dla entuzjastów: sportowe osiągi (4.1 s do 100 km/h), elegancki design.
Xpeng P7, Xpeng G6, Xpeng G9 – cena w Polsce
XPENG oferuje obecnie trzy opisane powyżej modele elektryczne na polskim rynku, każdy w różnych wariantach cenowych.
XPENG G9 dostępny jest od 252 900 zł.
XPENG G6, rozpoczyna swoją cenę od 203 900 zł.
XPENG P7 kosztuje od 216 900 zł.
Wszystkie modele objęte są programem dopłat NaszEauto oraz 7-letnią gwarancją, co czyni je atrakcyjną propozycją w segmencie elektrycznym. Główne atuty Xpenga to dobry stosunek ceny do jakości, duży zasięg i ciekawe rozwiązania technologiczne. Słabsze strony to mniejsza rozpoznawalność marki w Europie i niepewność dotycząca sieci serwisowej. W bezpośrednich porównaniach technicznych auta te wypadają często lepiej niż konkurencja, szczególnie w kategoriach wyposażenia i technologii.