Ograniczenie prędkości do 30 km/h w całej Unii Europejskiej?
Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu opublikowała niedawno swoje nowe zalecenia, co do prędkości, jakie powinny obowiązywać na drogach Unii Europejskiej. Zgodnie z nimi powinniśmy jeździć:
- 30 km/h w terenie zabudowanym
- 80 km/h poza terenem zabudowanym
- 120 km/h na autostradach
Zdaniem rady takie ograniczenia prędkości pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo na drogach. Ponadto pozwoli oszczędzić na paliwie, a w konsekwencji… nie tym razem nie chodzi o ratowanie planety, ale o ograniczenie zapotrzebowanie na rosyjską ropę. Nie wiemy czy członkowie ETSC sprawdzili, ile spala samochód jadący cały czas 26 km/h na drugim biegu (30 km/h to wszak prędkość maksymalna), ani czy zainteresowali się jak taka eksploatacja wpłynie na jego trwałość.
Dodajmy jednak, że Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu już publikowała podobne zalecenia w tym roku, ale wtedy proponowano ograniczyć prędkość na autostradach do 100 km/h.
Jakie są szanse na wprowadzenie nowych ograniczeń prędkości?
Trudno na takie pytanie jednoznacznie odpowiedzieć. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu jedynie zaleca pewne działania, ale nie są one w żaden sposób zobowiązujące. Nie ma jednak gwarancji, że pomysł nie zostanie podchwycony. Szczególnie, że na przykład w Hiszpanii ograniczenie do 30 km/h w terenie zabudowanym (na drogach jednojezdniowych) obowiązuje już od maja 2021 roku.
Rada zainteresowała się też już tym, które państwa byłyby gotowe wprowadzić w życie nowe ograniczenia prędkości. Najbliżej ich realizacji są obecnie:
- Dania
- Hiszpania
- Holandia
- Szwecja
Z kolei kraje, które byłyby skłonne iść tą drogą to:
- Bułgaria
- Estonia
- Grecja
- Łotwa
- Słowenia
Czy można podczas wyprzedzania przekroczyć na chwilę dopuszczalną prędkość?
Czy Polska wprowadzi ograniczenie prędkości do 30 km/h?
Zdecydowanie przeciwko zaleceniom ETSC są Niemcy. Popierają inicjatywę wprowadzania dodatkowych ograniczeń prędkości, ale tylko w miejscach niebezpiecznych, gdzie jest to uzasadnione, a nie odgórnie na przykład na obszarach całych miast. Niezmiennie wskazują również, że chociaż na ich autostradach często nie ma ograniczeń prędkości, są one wyjątkowo bezpieczne.
Większość krajów natomiast w ogóle nie odpowiedziała na pytania o chęć wprowadzenia nowych ograniczeń prędkości. Była wśród nich Polska, a oprócz niej milczy też:
- Austria
- Belgia
- Chorwacja
- Cypr
- Czechy
- Finlandia
- Francja
- Węgry
- Irlandia
- Włochy
- Litwa
- Malta
- Portugalia
- Rumunia
- Słowacja
Source: UE wprowadzi ograniczenie prędkości do 30 km/h? Są też inne pomysły, żeby spowolnić kierowców