McLaren Artura – pierwsza hybryda zarejestrowana w Polsce. Cena powala

Spis treści

McLaren Artura to supersamochód, który wszedł na rynek jako pierwsza seryjnie produkowana hybryda (High-Performance Hybrid – HPH). To pierwszy model zbudowany na bazie nowej, karbonowej konstrukcji McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA).

Lekkie nadwozie ma konstrukcję opartą na superformowanym aluminium i włóknie węglowym.

McLaren Artura

McLaren Artura – silnik

Wrażenie robi z pewnością jeden z najlepszych stosunków mocy do masy własnej: to 488 KM na tonę (przy najniższej masie suchej, wynoszącej zaledwie 1.395 kg). Nawet zalany płynami Artura jest najlżejszy w swojej klasie – masa własna (wg DIN) wynosi 1.498 kg.

Do napędu Artury przeznaczono podwójnie doładowany silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów oraz silnik elektryczny – całość układu ma łączną moc 680 KM i maksymalny moment obrotowy 720 Nm.

Moc samego silnika V6 to 585 KM – wartość zbliżona do 200 koni mechanicznych w przeliczeniu na litr pojemności silnika – i 585 Nm momentu obrotowego.

McLaren Artura – przyspieszenie

Silnik elektryczny o mocy 95 KM wytwarza chwilowy moment obrotowy do 225 Nm, zapewniając godną supersamochodu McLarena reakcję przepustnicy i drapieżne przyspieszenie:

  • 0-100 km/h w 3,0 sekundy;
  • 0-200 km/h w 8,3 sekundy;
  • 0-300 km/h w 21,5 sekundy.

McLaren Artura – dane techniczne

Artura, według producenta, jest najbardziej paliwo- i energooszczędnym modelem wyprodukowanym przez McLarena. Akumulator o pojemności 7,4 kWh ma mu zapewniać zasięg do 30 km przy zasilaniu wyłącznie energią elektryczną.

W konfiguracji z silnikiem pracuje ośmiostopniowa skrzynia biegów, zintegrowana z pierwszym, elektronicznym mechanizmem różnicowym McLarena.

Nowa jest także koncepcja tylnego zawieszenia, unowocześniony elektro-hydrauliczny układ kierowniczy i proaktywny system tłumienia drgań (Proactive Damping Control), które mają mieć wpływ na zwinność, stabilność i dynamikę samochodu.

Auto osadzono na oponach Pirelli P Zero Corsa, które mają zapewniać zbliżone parametry jak torowe opony P Zero Trofeo R, w które wyposażany jest model 600 LT.

McLaren Artura

Dane techniczne McLaren Artura

Konfiguracja silnika Silnik widlasty V6 M630, pojemność: 2 993 cm3, podwójne doładowanie; napęd hybrydowy z elektrycznym silnikiem tarczowym
Układ napędu Wzdłużny, na tylną oś
Moc w KM (bhp/kW) @ rpm 680 KM (671/500): 585 KM (577/430) @ 7.500 rpm z silnika spalinowego; 95 KM (94/70) z silnika elektrycznego1
Moment obrotowy w Nm (lb ft) @ rpm 720 (531): 585 (431) @ 2.250-7.000 rpm z silnika spalinowego; 225 (166) z silnika elektrycznego 1
Skrzynia biegów 8-stopniowa SSG (silnik elektryczny w funkcji biegu wstecznego) z elektronicznym mechanizmem różnicowym (E-diff). Tryby Electric, Comfort, Sport i Track
Układ kierowniczy Elektrohydrauliczny; ze wspomaganiem
Podwozie Karbonowy monokok MCLA; ramy tylna i przednia oraz konstrukcja nadwozia aluminiowe
Zawieszenie Autonomiczne amortyzatory adaptacyjne, przód: podówjne wahacze aluminiowe, tył: wahacz górny z układem łączników dolnych. Proaktywny system tłumienia drgań (PDC). Tryby Comfort, Sport i Track.
Układ hamulcowy Tarcze karbonowo-ceramiczne (przód: 390 mm; tył: 380 mm); zaciski hamulcowe z kutego stopu aluminium (przód: 6-tłokowe; tył: 4-tłokowe)
Koła (w calach) Przód: 19 x 9J; tył: 20 x 11J
Opony Pirelli P-ZERO™ i Pirelli P-ZERO™ Corsa oraz Pirelli P ZERO™ opony zimowe w technologii Pirelli Cyber Tyre® Przód: 235/35Z/R19 91Y tył: 295/35/R20 105Y
Długość, mm (cale) 4 539 (179)
Rozstaw osi, mm (cale) 2 640 (104)
Wysokość, mm (cale) 1 193 (47)
Szerokość, lusterka rozłożone, mm (cale) 2 080 (82)
Szerokość, lusterka złożone, mm (cale) 1 976 (78)
Szerokość, bez lusterek, mm (cale) 1 913 (75)
Ślad (do środka obszaru kontaktu bieżnika z podłożem), mm (cale) Przód: 1 650 (65); tył: 1 613 (63,5)
Najniższa masa sucha, w kg (w funtach) 1 395 (3 075)
Masa własna wg DIN [płyny + 90% paliwa], w kg (w funtach) 1 498 (3 303)
Pojemność zbiornika paliwowego, w l (Wielka Brytania /USA; w galonach) 72 (15,8/19)
Pojemność użytkowa akumulatora 7,4 kWh
Czas ładowania baterii 2,5 h do poziomu 80% naładowania (z zastosowaniem kabla EVSE)
Zasięg wyłącznie przy zasilaniu elektrycznym (km/mile) 30/19*
Maksymalna prędkość przy zasilaniu elektrycznym 130 km/h (81 mph)*
Pojemność bagażnika, w l 160

Osiągi

0-97 km/h (0-60mph) 3,0 sekundy*
0-100 km/h (0-62mph) 3,0 sekundy *
0-200 km/h (0-124mph) 8,3 sekundy *
0-300 km/h (0-186mph) 21,5 sekundy *
0-400 m / ¼ mili 10,7 sekundy *
Prędkość maksymalna 330 km/h – limit elektroniczny
200-0km/h (124 mph-0), długość drogi hamowania w m 126*
100-0km/h (62 mph-0) długość drogi hamowania w m 31*

Wydajność energetyczna i paliwowa

Emisje CO2, g/km wg norm WLTP EU (łącznie) 129*
Zużycie paliwa wg norm WLTP EU I/100km/ (Wielka Brytania: mile/ galon)
Łącznie TBC/>50*
Niskie TBC/TBC
Średnie TBC/TBC
Wysokie TBC/TBC
Ultrawysokie TBC/TBC
Zużycie paliwa (USA: mile/ galon)
W mieście TBC
Na autostradzie TBC
Łącznie TBC

Gwarancja

Samochód (lata/km) 5/75 000
Bateria akumulatorowa (lata/km) 6/75 000
Pomoc drogowa (lata/mile) 5/bez limitu
Karoseria (przedziurawienia) (lata/mile) 10/ bez limitu

McLaren Artura – wnętrze

Wnętrze wyposażono we wszelkie udogodnienia znane z aut osobowych, które są dostępne w większości bez odrywania rąk od kierownicy. Zastajemy tu też system informacyjno-rozrywkowy z ośmiocalowym ekranem dotykowym HD, umożliwiającym konfigurowanie systemów wspomagania kierowcy (ADAS). W Arturze także zsynchronizujemy smartfon z systemem multimedialnym auta.

McLaren Artura – cena w Polsce

W Wielkiej Brytanii do wyboru są cztery specyfikacje – cena bazowej to 185 500 GBP.

Polski nabywca musiał zapłacić za McLarena Arturę 325 000 złotych brutto w bazowej wersji. Otrzymał 5 lat gwarancji na samochód, 6 lat gwarancji na akumulator i 10 lat gwarancji na karoserię.

Source: McLaren Artura – pierwsza hybryda zarejestrowana w Polsce. Cena powala