Spis treści:
- Poruszanie się po rondzie i zjazd z ronda – przepisy
- Zjazd z ronda z lewego pasa – kto ma pierwszeństwo?
- Który pas powinno się zająć na rondzie?
- Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
- Najbardziej wymagające ronda na świecie
Wydaje się, że każdy z kierowców, podczas nauki jazdy nie tylko przyswoił teorię poruszania się po rondach, ale także wyćwiczył ją w praktyce z instruktorem. Niestety, na pytanie: czy można zjechać z ronda lewym pasem – instruktorzy nadal mają odmienne odpowiedzi i przekazują je początkującym adeptom czterech kółek. Prawo o ruchu drogowym jest przecież jedno i nie pozostawia pola do interpretacji.
Poruszanie się po rondzie i zjazd z ronda – przepisy
Rondo jest szczególnym rodzajem skrzyżowania, na którym ruch odbywa się wokół centralnej wyspy, w kierunku przeciwnym ruchowi wskazówek zegara. O tym, że mamy do czynienia z rondem świadczy znak C-12 – okrągły z trzema białymi strzałkami na niebeskim tle. Najczęściej razem z nim stosuje się też znak A-7 „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, oznaczający w praktyce, że pojazdy wjeżdżające na rondo, muszą ustąpić tym, które już się na nim znajdują. Tylko jak prawidłowo wykonać zjazd z ronda?
Zjazd z ronda z lewego pasa – kto ma pierwszeństwo?
Warto pamiętać, że pomimo swojego kształtu, rondo pod względem zasad na nim panujących, nie różni się niczym od zwykłego skrzyżowania. Dlatego na przykład w przypadku braku znaku A-7, to pojazdy wjeżdżające na rondo mają pierwszeństwo, ponieważ kierujący znajdujący się już na obwiedni, mają ich po swojej prawej stronie i obowiązuje tu zasada prawej ręki, jak na każdym skrzyżowaniu równorzędnym. Ponadto zjazd z ronda z lewego pasa zawsze należy wykonywać zachowując zasadę ograniczonego zaufania do innych kierowców.
Który pas powinno się zająć na rondzie?
W przypadku rond mających więcej niż jeden pas ruchu, gdy na drodze zastajemy np. rondo dwupasmowe – pierwszeństwo zjazdu staje się problematyczne. Pojawia się często dylemat, który pas powinniśmy zająć. Przepisy tego nie narzucają, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby na przykład objechać rondo dookoła pasem prawym. Jak więc wykonać zjazd z ronda dwupasmowego, aby nie doprowadzić do kolizji?
Istnieją jednak zalecenia, co do prawidłowego poruszania się po rondach. Zgodnie z nimi, powinniśmy zająć pas prawy, jeśli zamierzamy zjechać pierwszym lub drugim zjazdem, lub pas lewy, jeśli chcemy skorzystać z trzeciego lub czwartego zjazdu. W ten sposób pasy wykorzystywane są optymalnie, a ruch płynniejszy.
Czy można zjechać z ronda lewym pasem?
No dobrze, skoro możemy zająć dowolny pas na rondzie, to czym możemy potem z dowolnego pasa je opuścić? Teoretycznie tak, ale są co do tego pewne warunki.
Jeśli na rondzie znajdują się dwa pasy ruchu, to każdy ze zjazdów zazwyczaj również ma dwa pasy ruchu. Dopuszczalna jest więc sytuacja, w której z ronda zjeżdżają jednocześnie dwa pojazdy. Ten na pasie zewnętrznym zajmując prawy pas, a ten z pasa wewnętrznego lewy. Z takim manewrem wiąże się jednak pułapka.
Pierwszeństwo zjazdu z ronda
Tak jak napisaliśmy wcześniej, przepisy nie zabraniają kierującemu poruszania się dookoła obwiedni ronda prawym pasem. Na podstawie zajętego pasa możemy wnioskować, gdzie pojedzie drugi kierujący, ale to tylko nasze domysły. Jeśli więc pojazd na prawym pasie nie zjeżdża w ten sam zjazd co my, musimy ustąpić mu pierwszeństwa. Przetniemy jego pas ruchu, przepisy w takiej sytuacji zawsze nakazują ustąpienie uczestnikowi ruchu znajdującemu się na pasie, na który chcemy wjechać.
Podsumowując, dopuszczalne jest opuszczenie ronda z lewego pasa, ale bywa to ryzykowne. Musimy najpierw upewnić się, że na prawym jest pusto, a na rondzie taka obserwacja jest utrudniona.
Zjazd z ronda kierunkowskaz – o tej tematyce przeczytasz dużo w tym artykule.
Najbardziej wymagające ronda na świecie
Najwięcej skrzyżowań o ruchu okrężnym napotyka się we Francji – rondo trzeba tam pokonać średnio co 21 km. Także w stolicy tego kraju można przejechać najstarsze rondo na świecie, wokół Łuku Triumfalnego. Z powodu dużego natężenia ruchu i aż dwunastu zjazdów początkujący kierownicy nie mają prawa na nie wjeżdżać. Również w Polsce mamy skrzyżowania stanowiące wyzwanie dla młodych prowadzących. W Będzinie znajduje się rondo nazywane potocznie Nerką z powodu swojego kształtu. Poruszające się po nim samochody muszą uważać nie tylko na liczne zakręty, ale również specyficzne pierwszeństwo przejazdu i tory tramwajowe. Jednak za najbardziej skomplikowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym uważa się tzw. magiczne rondo w brytyjskim Swindon, złożone z siedmiu mniejszych rond.
Source: Czy można zjechać z ronda lewym pasem? Przepisy nie pozostawiają wątpliwości