Nowy taryfikator mandatów przestaje działać? Oto jak jeżdżą polscy kierowcy

Na potrzeby badań firma wzięła pod lupę anonimowe dane dotyczące stylu jazdy kierowców w grudniu, styczniu i lutym. Wśród badanych znaleźli się zarówno kierowcy korzystający z nawigacji NaviExpert z włączoną funkcją analizy stylu jazdy, jak i kierowcy aut flotowych reprezentujący kilka różnych branż. W analizowanym okresie badani kierowcy przejechali w sumie 1 mln kilometrów.

Taryfikator mandatów 2022. Ile zapłacisz za mandaty za prędkość, brak pasów czy używanie komórki? Nawet 2500 złotych!

Przejechany przez kierowców dystans specjaliści podzielili na 2 główne kategorie: te przejechane zgodnie z przepisami oraz te pokonane szybciej, niż wynika to z ograniczenia prędkości. Następnie owe przekroczenia były sprawdzane w zależności od stopnia naruszenia przepisów w przedziałach – przekroczenie ograniczenia prędkości o mniej niż 10 km/h, przekroczenie od 10 do 30 km/h, przekroczenie od 30 do 50 km/h oraz o więcej niż 50 km/h.

Jak się okazuje, podczas styczniowych podróży kierowcy zwracali dużo większą uwagę na jazdę zgodną z przepisami niż w grudniu. We wszystkich kilometrach pokonanych przez badaną grupę kierowców, udział tych „przepisowych” wzrósł o blisko 15%. Spadł natomiast udział kilometrów, które kierowcy przejechali z przekroczeniami prędkości – szczególnie tymi w przedziale od 30 do 50 km/h oraz ponad 50 km/h niż wynika z ograniczenia.

Kierowcy popierają wyższe mandaty. Wierzą, że dzięki nim na drogach będzie bezpieczniej

Niestety, w danych z lutego widać już rozluźnienie dyscypliny drogowej. Udział “przepisowych kilometrów” nadal był wyższy niż w grudniu, ale różnica ta wynosiła już zaledwie 4%. Z danych wynika także, że w lutym – choć nadal byliśmy mniej skłonni do wysokiego przekraczania obowiązujących ograniczeń prędkości niż w grudniu to i tu kierowcy zaczęli coraz mniej zwracać uwagę na limity.

O ile w styczniu udział kilometrów z przekroczeniem o 10-30 km/h spadł w porównaniu do grudnia o 23%, to już w lutym różnica ta wynosiła zaledwie 11%. Podobnie sytuacja wyglądała dla przekroczeń o 30-50 km/h.  W styczniu udział kilometrów z takim przekroczeniem prędkości spadł o blisko 40% względem grudnia. W lutym, w stosunku do ostatniego miesiąca ubiegłego roku udział ten zmniejszył się do 19%. W przypadku udziału kilometrów pokonywanych z prędkością wyższą o ponad 50 km/h niż wynikająca z ograniczeń, styczniowy spadek względem grudnia wynosił 33%. Porównując luty do grudnia, różnica ta wynosiła już zaledwie 14% mniej.

Pożyczasz komuś samochód? Zapłacisz za niego wszystkie mandaty!

Eksperci zauważyli też, że w dwóch kolejnych miesiącach (styczeń, luty) rósł udział kilometrów, które kierowcy pokonywali z przekroczeniem o mniej niż 10 km/h. Warto przypomnieć, że o ile jeszcze w ubiegłym roku przekroczenie to było traktowane jako tzw. “margines błędu” przy spotkaniach z drogówką, tak już od stycznia takie przekroczenie wiąże się z mandatem w wysokości 50 zł.

Source: Nowy taryfikator mandatów przestaje działać? Oto jak jeżdżą polscy kierowcy