Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?

Spis treści

Rynek samochodów dostawczych w Polsce kwitnie, dlatego warto mu się przyjrzeć z bliska. Podczas niedawnego spotkania z przedstawicielami Forda, którzy przedstawiali dziennikarzom motoryzacyjnym program Ford Pro Convertor, dowiedziałam się o ciekawych faktach. Zadawałam nurtujące mnie pytania: czy elektryczne furgonetki to przyszłość, czy chwilowa moda? Dlaczego tylko 10 firm w Polsce ma certyfikat Ford Pro? Jak wypada Ford na tle konkurencji i co sprawia, że jego pojazdy są chętnie wybierane przez firmy? Wkrótce przedstawiono aktualne dane sprzedażowe oraz ofertę zabudów specjalistycznych i wszystko stało się jasne.

Ford Pro Convertor: rewolucja czy chwyt marketingowy?

Ford Pro, to program zawierający przede wszystkim szeroką gamę modeli (cały spis poniżej) – od kompaktowego Transit Courier po pełnowymiarowego Transita, w tym wersje zelektryfikowane. Producent stawia przede wszystkim na elastyczność, co jest w dzisiejszych czasach kluczowe dla nowoczesnego biznesu. Dziś zgłębiam temat zabudów, ponieważ to właśnie one decydują o unikalności i funkcjonalności pojazdów, pozwalając dostosować je do specyficznych potrzeb, takich jak transport towarów, usługi budowlane, czy nawet służby ratownicze. Na dobry początek jednak przyjrzyjmy się liczbom – tu Ford ma się czym chwalić.

Ford Pro 1

Rynek samochodów dostawczych w Polsce – liczby, które zaskakują

Z danych Ford Pro wynika, że w 2024 roku Ford Ranger zdobył 42,4% udziału w segmencie pick-upów, a E-Transit został liderem wśród elektrycznych dostawczaków (21,4% rynku). Jednak prawdziwym hitem okazał się Ford Transit Custom, którego sprzedaż wzrosła o 92,2% r/r! Z czego wynika taki boom na ten model? Za chwilę i do tego dojdziemy.

  • 9 538 – tyle Fordów Pro zarejestrowano w 2024 roku (+4,18% vs 2023).
  • 1768 sztuk – sprzedaż Forda w segmencie dostawczym w styczniu-lutym 2025 (2. miejsce po Toyocie).
  • 17,68% – udział Forda w rynku dostawczaków w 2025 roku.

Zabudowy specjalistyczne: dlaczego tylko 10 firm w Polsce ma certyfikat Ford Pro?

Program Ford Pro Convertor to elitarny klub – w Europie należy do niego 200 firm, w Polsce zaledwie 10. Dlaczego tak mało? Należy tu spełnić specyficzne warunki, co z punktu widzenia klienta dobrze świadczy o serwisie, ale już chętnych, na wykonywanie takich usług może to odstraszać. Czym więc jest certyfikat Ford Pro? To:

  • rygorystyczne audyty: firmy muszą spełnić ponad 100 kryteriów, m.in. w zakresie homologacji, ochrony środowiska i jakości wykonania.
  • gwarancja zgodna z gwarancją Forda: zgodność zabudów z wymogami producenta.
  • integracja z dealerami Forda – ułatwiony proces zakupu i serwisu.
  • dostęp do dedykowanych rozwiązań – m.in. interfejsów elektronicznych ułatwiających montaż dodatkowego wyposażenia.

Podobne programy mają konkurenci – Ford rywalizuje tu m.in. z Volkswagenem w programie „CV Conversion” i z Mercedesem w programie „Bespoke Solutions”. Na pierwszy rzut oka jednak ich oferta jest droższa i mniej elastyczna.

Oferta modelowa Ford Pro

Ford Pro oferuje szeroką gamę pojazdów dostosowanych do różnych potrzeb:

  • Ford Transit Courier – ładowność do 854 kg, przestrzeń ładunkowa do 2,9 m³.
  • Ford Transit Custom – do 6,8 m³ przestrzeni ładunkowej, możliwość holowania przyczep do 2800 kg.
  • Ford Transit – wersje do 5 ton DMC, przestrzeń ładunkowa do 15,1 m³.
  • Ford Ranger – dostępny w wersjach z napędem na 4 koła i hybrydą plug-in (PHEV).

Elektryki vs. hybrydy

Ford Pro chwali się swoją elektryczną gamą, bo tak trzeba – to wymóg m.in. restrykcyjnych norm emisji spalin narzuconych przez Unię. Gdy myślimy w tym kontekście o dostawach ostatniej mili takie modele na prąd wydają się idealnym rozwiązaniem, np. dla przedsiębiorców stawiających na ekologiczną flotę (ze względu np. na raportowanie ESG czy wyliczenia globalnego śladu węglowego w organizacji). Ale, zawsze jest jakieś „ale”:

  • E-Transit Courier ma zasięg 293 km (WLTP), a ładowanie do 80% zajmuje 23 minuty.
  • Ranger PHEV oferuje 43 km w trybie EV.
  • E-Transit Custom (zasięg 329 km) wypada zasięgowo najlepiej. Volkswagen e-Crafter oferuje podobne parametry, ale z szybszym ładowaniem.

Zastanawiam się, czy Ford nie przecenia swoich elektryków, gdy rynek wciąż stawia na diesle?

Zobacz nasz test Forda E-Transita

Zabudowy dla firm

Ford Pro oferuje zabudowy dla 8 segmentów, od budowlanych po karetki. Przykładowo: kamper na bazie Transit Custom Nugget to wydatek od 200 tys. zł. Ależ to jest udane auto turystyczne! Za tę kwotę otrzymujemy dom na kołach, którym możemy w komforcie objechać pół, albo i całą Europę!

Każdego fana sportów motorowych zainteresują z kolei z pewnością pakiety, które sprawiają, że nawet w samochodzie dostawczym można się poczuć jak w aucie wyścigowym. Warto zainwestować w personalizację MS-RT, czyli pakiet stylistyczny (ok. 40 tys. zł), dzięki któremu miłe dla oka detale umilą każdą chwilę oczekiwania na załadunek.

Ciekawą zaletą aut Ford Pro jest to, że często mają gotowe interfejsy do obsługi specjalistycznych zabudów, np. sterowanie windą załadunkową z ekranu SYNC4. To zdecydowana przewaga nad rywalami.

Inne rodzaje zabudów Ford Pro:

  • Transport i dystrybucja – skrzynie, plandeki, chłodnie.
  • Budownictwo – podwozia pod żurawie i wywrotki.
  • Pojazdy uprzywilejowane – karetki, wozy strażackie.

Ford Pro – modele

Ford Transit Courier

Kompaktowy samochód dostawczy dostępny w wersjach Van i Kombi N1, oferujący manualną skrzynię biegów M6 lub automatyczną Powershift A7. Wersje wyposażenia obejmują Trend i Titanium Active dla wersji Van oraz Trend dla Kombi N1. Model ten łączy praktyczność z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Ford Tourneo Courier

Wersja pasażerska modelu Courier, dostępna z silnikami 1.0 EcoBoost 125 KM lub w pełni elektrycznym BEV 136 KM. Oferuje manualną skrzynię biegów M6 lub automatyczną Powershift A7, a wersje wyposażenia to Trend, Titanium i Active. Idealny dla rodzin i firm poszukujących kompaktowego pojazdu.

Ford E-Transit Courier & Tourneo Courier

Elektryczne wersje modeli Courier, wyposażone w silnik o mocy 100 kW (156 KM) i baterię 43 kWh, zapewniającą zasięg do 293 km (WLTP). Ładowanie prądem stałym (DC) trwa zaledwie 23 minut (10-80%), co czyni je praktycznym wyborem dla ekologicznej floty.

Ford Transit Connect

Uniwersalny samochód dostawczy z silnikami 2.0 EcoBlue (102 KM, 122 KM) oraz opcją hybrydową PHEV. Dostępny w nadwoziach Van i FlexCab, oferuje skrzynie biegów manualną M6 lub automatyczną Powershift. Wersje wyposażenia obejmują Trend i Limited.

Ford Tourneo Connect

Wersja pasażerska modelu Connect, z silnikami benzynowymi, diesla oraz hybrydą PHEV. Oferuje przestronne wnętrze w wersjach Tourneo L1 i Grand Tourneo L2, a także bogate wyposażenie, w tym wersje Trend, Titanium i Active.

Ford Transit Custom

Flagowy model dostawczy Forda, dostępny z szeroką gamą silników, w tym diesla, hybrydy PHEV i w pełni elektrycznego BEV. Oferuje nadwozia Van, Kombi M1 oraz wersję brygadową, a wersje wyposażenia obejmują m.in. Trail, Limited i sportowy MS-RT.

Ford Tourneo Custom

Luksusowa wersja pasażerska modelu Custom, z silnikami diesla, hybrydą PHEV i elektrycznym BEV. Dostępny w wersjach Titanium, Titanium X i Active, zapewnia komfort i przestronność dla większych grup pasażerów.

Ford Transit Custom Nugget

Kamper oparty na modelu Transit Custom, wyposażony w silnik 2.0 EcoBlue 170 KM i automatyczną skrzynię biegów A8. Wersja Titanium oferuje pełne wyposażenie do podróży, łącząc funkcjonalność z komfortem.

Ford E-Transit Custom & E-Tourneo Custom

Elektryczne wersje modeli Custom, z silnikami o mocy od 136 KM do 286 KM i baterią 64 kWh, zapewniającą zasięg do 329 km (WLTP). Szybkie ładowanie DC (10-80% w 39 minut) to największa zaleta tego E-Transita.

Ford Transit

Duży samochód dostawczy oferujący silniki diesla 2.0 EcoBlue oraz elektryczne BEV o mocy 184 KM i 269 KM. Dostępny w nadwoziach Van, podwoziu brygadowym i autobusie, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

Ford Ranger

Kultowy pickup z silnikami 2.0 EcoBlue, 2.3 EcoBoost i 3.0 EcoBlue, oferujący manualną lub automatyczną skrzynię biegów. Dostępny w wielu wersjach, w tym sportowym Raptor i luksusowym Platinum, łączy moc z wszechstronnością.

Ford Ranger PHEV

Hybrydowa wersja pickupa, z silnikiem 2.3 EcoBoost 281 KM i baterią 11,8 kWh, zapewniająca zasięg do 43 km w trybie elektrycznym. Idealny dla tych, którzy szukają oszczędności paliwa bez utraty mocy.

Ford Transit Custom MS-RT

Sportowa wersja modelu Custom, wyróżniająca się agresywnym designem, 19-calowymi felgami i niebieskimi zaciskami hamulcowymi. Wnętrze zdobią sportowe fotele z logo MS-RT i tapicerka z eko-skóry. Boska!

Ford Ranger MS-RT

Wersja sportowa pickupa Ranger, z szerszymi nadkolami, 21-calowymi felgami i obniżonym zawieszeniem. Design podkreślają elementy stylistyczne, takie jak krata wlotu powietrza w kształcie plastra miodu. To pick-upowy ideał!

Przykłady zabudów Ford Pro

Ford Tourneo Connect – dla osób z niepełnosprawnością

Ford Tourneo Connect to model, który doskonale sprawdza się w roli pojazdu przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnością. Dzięki współpracy z firmą FC Auto System, samochód został wyposażony w obniżoną podłogę w tylnej części, co znacznie ułatwia wjazd wózkiem inwalidzkim za pomocą składanej rampy.

Ford Tourneo Connect - dla osób z niepełnosprawnością

Wnętrze zostało wyposażone w system pasów bezpieczeństwa, w tym dwa przednie napinane elektrycznie oraz dwa tylne z napinaczami ręcznymi, które zapewniają stabilne mocowanie wózka. Dodatkowo, osoba na wózku może korzystać z trzypunktowego pasa bezpieczeństwa, co gwarantuje komfort i bezpieczeństwo podczas podróży.

Ford Tourneo Connect - dla osób z niepełnosprawnością

Tourneo Connect oferuje również przesuwane drzwi boczne, nowoczesne wyposażenie, takie jak 10-calowy ekran dotykowy, oraz szeroki wybór jednostek napędowych – od ekonomicznego diesla po hybrydę plug-in, która umożliwia przejechanie do 110 km w trybie elektrycznym.

Ford Tourneo Connect - dla osób z niepełnosprawnością

Ford Transit z podnośnikiem dla wózków inwalidzkich – przestrzeń i funkcjonalność

Ford Transit to pojazd, który z łatwością można dostosować do przewozu osób z niepełnosprawnością, czego dowodem jest wersja przygotowana przez FC Auto System. Bazując na modelu Trend Van 350 L4H3, firma przekształciła imponujący przedział ładunkowy (15 m³) w przestronną przestrzeń dla pasażerów, wyposażoną w sześć komfortowych foteli i windę dla wózków inwalidzkich marki BraunAbility o nośności 400 kg.

Ford Transit z podnośnikiem dla wózków inwalidzkich

Wnętrze zostało wykończone winylową wykładziną i pełną tapicerką, a podłoga wyposażona w listwy oraz atestowane pasy mocujące. Pod maską pracuje ekologiczny silnik 2.0 New EcoBlue o mocy 130 KM, spełniający normy Euro 6.2 (wg producenta mniejsze zużycie paliwa o 7% w porównaniu do poprzedniej generacji). Dla tych, którzy stawiają na zeroemisyjność, dostępna jest również wersja elektryczna E-Transit z zasięgiem do 402 km.

Ford Transit z podnośnikiem dla wózków inwalidzkich

Ford Transit dla Straży Pożarnej – ratownicza precyzja

Ford Transit z podwójną kabiną i zabudową kontenerową to przykład pojazdu, który idealnie sprawdza się w służbach ratowniczych. Przygotowany przez FC Auto System samochód został wyposażony w aluminiową zabudowę z pięcioma roletami, wysokociśnieniowy agregat wodno-pianowy, teleskopowy maszt oświetleniowy LED oraz elektryczną wyciągarkę.

Ford Transit dla Straży Pożarnej

Kabina pomieści nawet sześć osób, a ładowność pojazdu wynosi 800 kg, co pozwala na transport niezbędnego sprzętu. Napędzany silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 170 KM i wyposażony w napęd 4×4, Transit umożliwia dobrą przyczepność w trudnych warunkach. Dodatkowe udogodnienia, takie jak sygnalizacja świetlno-dźwiękowa, radiotelefon czy podniesione zawieszenie, czynią z niego niezawodne narzędzie pracy dla strażaków.

Ford Transit dla Straży Pożarnej

Ford Transit z zabudową skrzyniową – mistrz transportu

Ford Transit z podwójną kabiną i zabudową skrzyniową, przygotowany przez FC Auto System, oferuje przestronną skrzynię ładunkową o wymiarach 3000 mm długości i 2050 mm szerokości, wykonaną z lekkiego aluminium i wyposażoną w opuszczane burty boczne oraz tylną, co znacznie ułatwia załadunek.

Kabina pasażerska może pomieścić siedem osób, a nowoczesne wyposażenie, takie jak system SYNC4 z 12-calowym ekranem, kamera cofania czy klimatyzacja, zapewnia komfort podczas długich tras. Pod maską pracują ekonomiczne silniki 2.0 EcoBlue o mocy 130 lub 165 KM, spełniające normy Euro 6.2, a także dostępna jest wersja elektryczna E-Transit z zasięgiem do 402 km. Dzięki dodatkowym opcjom, takim jak belka LED, winda czy pneumatyczne zawieszenie, ten Ford Transit staje się uniwersalnym narzędziem pracy.

Ford Transit z zabudową kontenerową i windą załadowczą – mobilne centrum logistyczne

Ford Transit z zabudową kontenerową, przygotowany przez Blyss Polska, bazuje na podwoziu L4 o długości 6797 mm, oferując przestronną kabinę dla trzech osób oraz imponującą przestrzeń ładunkową. Zabudowa wykonana jest na lekkiej, ogniowo cynkowanej ramie stalowej – ma wyjątkową sztywność i odporność na wstrząsy.

Ford Transit z zabudową kontenerową i windą załadowczą

Poszycie ścian w technologii sandwich z laminatem żelkotowym zabezpiecza ładunek przed promieniowaniem UV i uszkodzeniami, a wodoodporna, antypoślizgowa podłoga ze sklejki ułatwia załadunek. Kluczowym elementem jest winda załadowcza o nośności 750 kg, która znacząco przyspiesza pracę. Pod maską kryje się ekonomiczny silnik EcoBlue o mocy 130 lub 165 KM, dostępny także w wersji elektrycznej E-Transit z zasięgiem do 402 km. Dodatkowe opcje, takie jak świetlik dachowy, ogrzewanie postojowe czy wysuwane schody, czynią z tego Transita uniwersalne narzędzie dla branży transportowej i kurierskiej.

Ford Transit z zabudową kontenerową i windą załadowczą

Ford Transit z zabudową typu autotransporter – profesjonalna laweta

Ford Transit w wersji autotransporter to niezawodne rozwiązanie dla firm holowniczych i serwisów drogowych. Zabudowa zaprojektowana przez Blyss Polska wyróżnia się lekkością dzięki aluminiowej ramie i platformie z frezowanymi otworami, zachowując przy tym wytrzymałość potwierdzoną certyfikatem DIN EN 12642 Code XL.

Ford Transit z zabudową typu autotransporter

Bezpieczny załadunek zapewniają najazdy aluminiowe o długości 220 cm oraz oświetlenie LED wbudowane w relingi boczne. Ford Transit L5, na którym osadzono zabudowę, oferuje kabinę dla trzech osób i napędzany jest silnikiem EcoBlue o mocy 130 lub 165 KM, z możliwością wyboru napędu 4×2 lub 4×4. Dla miłośników ekologii dostępna jest także wersja elektryczna E-Transit. Dodatkowe wyposażenie, takie jak elektryczna wciągarka, skrzynki narzędziowe czy zaczep kulowy, sprawia, że ten transporter to idealne narzędzie wsparcia w trudnych sytuacjach drogowych.

Ford Transit z zabudową typu autotransporter

Ford Transit z zabudową typu izoterma – świeżość w transporcie

Ford Transit z zabudową izotermiczną to rozwiązanie dla branży spożywczej, farmaceutycznej i kurierskiej. Przygotowany przez Auto-Boss pojazd bazuje na podwoziu L3 o długości 6204 mm. Ma dobrą izolację termiczną dzięki poszyciu z płyt warstwowych wypełnionych pianką poliuretanową.

Ford Transit z zabudową typu izoterm

Zabudowa spełnia rygorystyczne normy higieniczne PZH, a dwuskrzydłowe drzwi tylne z ryglowanymi zamkami ułatwiają załadunek. Wnętrze wyposażono w przeciwpoślizgową podłogę i wysuwaną drabinkę, a agregaty chłodnicze mogą być zasilane zarówno przez silnik spalinowy, jak i układ elektryczny 12V. Transit napędzany jest silnikiem EcoBlue o mocy 130 lub 165 KM, z opcją wersji elektrycznej E-Transit.

Ford Transit z zabudową typu izoterm

Ford Transit z zabudową typu wywrotka trójstronna – siła i funkcjonalność w jednym

Ford Transit w wersji wywrotka trójstronna to dobre rozwiązanie dla branży budowlanej i komunalnej. Zabudowa firmy Auto-Boss wykonana jest ze stali ocynkowanej i aluminium, z burtami o wysokości 400 mm oraz systemem mocowania ładunku w 6 punktach.

Ford Transit z zabudową typu wywrotka trójstronna

Unoszenie platformy odbywa się za pomocą 5-stopniowego siłownika hydraulicznego, sterowanego pilotem magnetycznym, a sygnalizator dźwiękowy ostrzega przed niebezpieczeństwem. Transit z podwójną kabiną pomieści 7 osób, a pod maską kryje się silnik EcoBlue o mocy 130 lub 165 KM. Dla tych, którzy stawiają na ekologię, dostępna jest wersja elektryczna E-Transit. Opcjonalne wyposażenie, takie jak belka LED, dźwig HDS czy poduszki zawieszenia, czynią z tego pojazdu niezastąpionego pomocnika na placu budowy.

Ford Transit z zabudową typu wywrotka trójstronna

Ford Pro – zalety i wady

Zalety:

  • Najszersza gama modeli (od niedużego Couriera do 5-tonowego Transita).
  • Elastyczne rozwiązania dla zabudów i wszystkie rodzaje napędów (FWD, RWD, AWD, elektryki).
  • Gwarancja i wsparcie techniczne na poziomie OEM.

Wady:

  • Ograniczona liczba certyfikowanych partnerów.

Source: Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?