Polska magazynem auto złomu? Zalewa nas morze uszkodzonych aut na rynku wtórnym!

Jeszcze w 2019 roku z danych strony autobaza wynikało, że ⅓ aut oferowanych na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Czyli co trzeci samochód miał jakąś historię szkód. Dotyczyło to 34% pojazdów marki Audi i Opel; 35% pojazdów marki Volkswagen; 37% pojazdów Renault i 38% pojazdów marki Ford.

Obecnie udział szkód w tych autach zbliża się do 50%. Dokładniej: szkodowość aut marki Audi wynosi 48%, Opla 46%, Volkswagena 47%, Renault 45%, natomiast Forda 47%.

Coraz trudniej jest kupić bezszkodowe auto na rynku wtórnym. Obecnie, w sytuacji kiedy tych aut brakuje, a ceny poszły w górę, klienci muszą zapłacić więcej, a mają do wyboru towar gorszej jakości. Niemal co drugie auto miało odnotowaną jakąś szkodę.

Jakimi samochodami jeżdżą Polacy?

Samochodami jakich marek najczęściej i jakimi modelami chcę jeździć Polacy. Królują tu głównie niemieccy producenci: Opel, Audi, Volkswagen czy BMW. Poniżej procent wszystkich wyszukiwań w serwisie autobaza.

MARKA MODEL %
OPEL ASTRA 3,9%
AUDI A4 3,8%
VOLKSWAGEN GOLF 3,4%
BMW SERIA 3 3,3%
FORD FOCUS 3%
VOLKSWAGEN PASSAT 2,8%
FORD MONDEO 2,6%
BMW SERIA 5 2,2%
AUDI A6 2%
SKODA OCTAVIA 2%
AUDI A3 1,8%
RENAULT MEGANE 1,6%
OPEL INSIGNIA 1,4%
HONDA CIVIC 1,3%
FORD FIESTA 1,3%
OPEL CORSA 1,2%
SEAT LEON 1,2%
KIA CEED 1%
TOYOTA COROLLA 1%
NISSAN QASHQAI 1%
dane: autobaza

Wśród tych najczęściej sprawdzanych modeli aut odsetek szkód oscyluje wokół 50 procent, z czego niestety dwa modele BMW Seria 3 i Ford Focus przekroczyły już ten próg; wynosi odpowiednio: 53 i 51 procent.
Najpopularniejszy Opel Astra ma odsetek szkód na poziomie 49 procent, Volkswagen Golf na poziomie 47 procent, a Audi A4 na poziomie 46 procent.

Czy ten niekorzystny dla kupujących trend będzie nadal postępował?

Prawdopodobnie tak – dopóki nie ustabilizuje się sytuacja spowodowana przez COVID-19. Słaby kurs PLN, okresowe zamykanie granic, już przełożyło się na wzrost cen i mniejszą podaż. Czy po pandemii rynek wtórny będzie w lepszej kondycji? Trudno powiedzieć. Miejmy nadzieję, że tak. Być może postępująca wymiana aut na elektryczne w Zachodniej Europie przełoży się na większą podaż aut spalinowych w naszym kraju — twierdzi Piotr Korab członek zarządu autobaza.pl.

Przebiegi aut na rynku wtórnym

Bardzo ciekawe wnioski rysują się również z obserwacji przebiegów aut. Patrząc na poniższy wykres widać wyraźnie, że największe roczne przebiegi robią auta najmłodsze – do 5 lat. Od 5 do 10 lat przebiegi nieco “wyhamowują”. Potem nieznacznie ruszają do przodu, jednak widać zdecydowanie, że krzywa przyrostu km się “wypłaszcza”.

Od ok. 2001 rocznika (20-letnie auta) liczba przejechanych km zaczyna spadać. I dochodzi do takiego absurdu, że średnie przebiegi aut piętnastoletnich, są na tym samym poziomie co średnie przebiegi aut trzydziestoletnich.

Niestety w Polsce zarówno odczyty przebiegu, jak i bezszkodowość aut jest prawdziwą bolączką wtórnego rynku aut. Kupujący chcą wierzyć w niskie przebiegi czy bezszkodowe auta, a handlarze bezwzględnie to wykorzystują.

Czy czeka nas zatem zalew samochodowego złomu, którego nikt nie chce kupić? Miejmy nadzieję, że nie.

Source: Polska magazynem auto złomu? Zalewa nas morze uszkodzonych aut na rynku wtórnym!