Wreszcie zostanie załatana dziura w kluczowej drodze na południu Polski? Są chętni na rozbudowę S7

Spis treści

Zakopianka między Krakowem i Myślenicami

Każdy kto jechał kiedyś na Podhale wie, jak nieprzyjemna i zakorkowana potrafi być Zakopianka. Ale to tylko jeden z jej wielu problemów. Obecnie jej fragment między Krakowem i Myślenicami jest odcinkiem dwujezdniowym klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Występują na nim nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych czy pojedyncze zjazdy. Droga ta obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Przeprowadzone prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach, który już teraz bardzo duży, szczególnie w okresach urlopowych.

Nowi wykonawcy ekspresowej Zakopianki

Droga ekspresowa S7 na odcinku Kraków – Myślenice już miała wykonawcę, ale ten wycofał się i całe postępowanie musiano unieważnić. Teraz oferentów jest sześciu, a ich propozycje wyraźnie się różnią:

  • IVIA – 23 308 500 zł
  • Multiconsult Polska – 27 948 675 zł
  • Konsorcjum firm: SWECO Polska (lider), Pracownia Inżynierska KLOTOIDA (partner) – 29 734 020 zł
  • DATABOUT – 31 945 867,50 zł
  • Konsorcjum firm: MPRB (lider), MOSTY KRAKÓW (partner), DTŚ (partner) – 32 472 000 zł
  • Voessing Polska – 36 807 750 zł

Zaniedbałeś swój samochód? Będzie automatycznie wyrejestrowany i to na zawsze!

Jak wyjaśnia GDDKiA, głównym, ale nie jedynym kryterium mającym wpływ na wybór oferty, jest cena. Maksymalnie, wykonawca może uzyskać 60 pkt. Istotnym elementem oceny będzie również punktacja za posiadanie w swoich szeregach specjalistów m.in. z zakresu geologii, hydrogeologii, zoologii czy akustyki. Osoby te będą tworzyły tzw. zespoły środowiskowe, geologiczne oraz zespół ekspertów. Te kryteria stanowią pozostałe 40 pkt.

Co będzie musiał zrobić wykonawca nowej Zakopianki w ciągu drogi S7?

Jednym z wielu wyzwań, stojących przed wykonawcą nowej Zakopianki od Krakowa do Myślenic, jest brak zaakceptowanego jej przebiegu. Zadaniem wykonawcy będzie więc poszukiwanie optymalnego przebiegu drogi ekspresowej pomiędzy autostradą A4 a funkcjonującą już za Myślenicami trasą S7.

Początek drogi przewidziano między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, jednak projektant będzie mógł zaproponować go też w innym miejscu. Dopuszczalne jest poszukiwanie wariantów bardziej na zachód lub na wschód, o ile takie rozwiązanie będzie korzystne i racjonalne. Pozostawienie opcji rozpoczęcia trasy w innym miejscu niż odcinek A4 Kraków Południe – Kraków Bieżanów daje też możliwość rozważenia rozwiązań zlokalizowanych poza podstawowym obszarem.  Wszystkie warianty muszą uwzględniać połączenie S7 z projektowaną Beskidzką Drogą Integracyjną (S52).

GDDKiA zakłada, że po 6 latach od podpisania umowy zakończy się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W tym czasie będą organizowane spotkania informacyjne dla mieszkańców, którzy będą mogli przedstawić swoje pomysły, sugestie, wątpliwości i uwagi dotyczące nowej drogi.

Source: Wreszcie zostanie załatana dziura w kluczowej drodze na południu Polski? Są chętni na rozbudowę S7