Kierowcy ciągle nie rozumieją zasady kąta prostego. Mandat to 2000 zł, drugi już 4000 zł

Spis treści

Na czym polega zasada kąta prostego?

Zasada o której mówimy dotyczy przejazdów kolejowych i umieszczonych na nich szlabanów. Stojąca przed przejazdami sygnalizacja świetlna powinna być wystarczającą informacją dla kierowców na temat tego, kiedy nie powinni wjeżdżać na tory, ale dla bezpieczeństwa blokuje się też wjazdy na przejazd. Związany jest z nimi nawet osobny przepis Kodeksu drogowego (art. 28, ust. 3, pkt. 1):

Kierującemu pojazdem zabrania się objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone.

Kluczowe są ostatnie słowa tego zapisu. Ilu kierowców czeka, gdy rogatki zaczęły się już podnosić, do ich całkowitego podniesienia? Wielu rusza, kiedy tylko zdoła pod nimi przejechać, a policja tylko na to czeka. Jeśli zapory nie ustawią się w pionie pod kątem 90 stopni, mandat mamy murowany.

Mandat za wjechanie na przejazd kolejowy w 2024 roku

Sytuacji, w których można dostać mandat na przejeździe kolejowym jest zresztą znacznie więcej. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, kierującemu zabrania się także:

  • wjeżdżania za sygnalizator wyświetlający czerwone światło
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim
  • omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu

Trzech złodziei rzuciło się na kierowcę Bentleya. Takiego obrotu spraw nie przewidzieli

Kary na przejeździe kolejowym są wyjątkowo wysokie, ale trudno się temu dziwić. Ignorowanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe lub opuszczanych zapór nie raz doprowadzało do poważnych wypadków, również śmiertelnych. Ponadto każdy incydent na przejeździe kolejowym to problemy w ruchu pociągów i konieczność interwencji służb.

Dlatego łamanie takich przepisów, jak wjeżdżanie na czerwonym świetle na przejazd kolejowy lub ruszenie zanim zapory się w pełni podniosą, oznacza karę w wysokości 2000 zł oraz 15 punktów karnych. Jeśli kierowca ponownie popełni takie wykroczenie w ciągu dwóch kolejnych lat, zapłaci już 4000 zł, zgodnie z zasadą recydywy.

Mandat na przejeździe kolejowym można dostać łatwiej niż sądzisz

Otrzymanie takiej kary staje się coraz bardziej realne. Policjanci coraz częściej obserwują okolice przejazdów kolejowych, a do kontrolowania kierowców wykorzystywane są także drony.

Również PKP obejmuje coraz większą liczbę przejazdów kolejowych monitoringiem i zgłasza policji zarejestrowane wykroczenia. Nie ma się co dziwić, ponieważ nieprzestrzeganie przepisów takim miejscu, to przepis na tragedię. Co Polacy wyprawiają na przejazdach kolejowych, można zobaczyć w poniższej kompilacji nagrań z tych miejsc.

Source: Kierowcy ciągle nie rozumieją zasady kąta prostego. Mandat to 2000 zł, drugi już 4000 zł